juni 14, 2012

Det som står meg nært

Oppgaven vi fikk var å velge noe som sto deg nært eller noe du var glad i. Jeg var usikker da jeg skulle velge tema, men kom fort på sjøen, men begrenset det til elva, i og med at det er der jeg oftest oppholder meg om sommeren. Jeg fant ut at elva hadde mange ny sider, og fler detaljer enn jeg hadde trodd. Alle bildene er tatt med samme kamera, og ingen spesielle innstillinger annet enn automatisk for det funket best på disse bildene. 

Tema: Elva
Kamera: Nikon D40x

Bilde 1:

Lukkertid: 1/200 sek
Blenderåpning: f/7.1
ISO - 100 

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv. Og har kompasset som midtpunkt, men elva i bakgrunnen som hovedfokus. Dette skal forstille båtlivet i elva. Bildet er veldig detaljert både mer i forgrunnen, samtidig som naturen i bakgrunnen.

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop. Her er forsterket kontraster og fargetemperaturen. Dette gjort at elva kom mer frem.

Bilde 2:


Lukkertid: 1/200 sek
Blenderåpning: f/4
ISO - 100

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv, og hovedpunktet er de stor tærne som gir gjenskinn i elva. I og med at fargene er sterke, og kontrastene store, får vi et klart blikkfang mot tærne. Bildet er enkelt, men også spennende når man kikker lenge på det.

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop. Kontrastene er forsterket sammen med lyset, for å få frem fargene på best mulig måte. Og bildet ser dermed friskt og naturlig ut. Bildet er ikke beskjært, noe jeg prøvde å gjøre. Men jeg synes det ødela litt av meningen med det, siden de store tærne er midtpunktet.  

Bilde 3:
 

Lukkertid: 1/320 sek
Blenderåpning: f/9
ISO - 100

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv, og midtpunktet i bildet er broa. Elva dekker det meste av bildet fordi det er tema i mitt prosjekt, så den kommer veldig frem i bildet. Bildet er tydelig og klart. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop. Her er kontrastene og lyset forsterket, samt fargene. Bildet er litt beskjært på sidene, for å unngå støy i sidene. 

Bilde 4:

Lukkertid: 1/1000 sek
Blenderåpning: f/6.3
ISO - 200

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv med stolpen som hovedpunkt. I bildet skal det være hovedfokus på striper, som stolpen og trestammene bak. Det er også linjer, som man ser så vitt i elva. Bildet er enkelt, men fokusert på striper og linjer. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop, hvor kontrast og fargetemperatur er forsterket. Bildet er ikke beskjært. 

Bilde 5:

Lukkertid: 1/125 sek 
Blenderåpning: f/5.6
ISO - 125

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv og hoveduttrykket i bilde er linjer og striper. Linjene og stripene er både i elva, på tærne og en stor hovedstripe gjennom bilde som er gresset på holmen. Bildet har mange detaljer, og man kan se det er liv i bilde. 

Redigering: Bildet er redigert i Picasa 3. Her er bildet gjort sort/hvitt. Deretter forsterket kontrastene veldig. Lyset er ikke gjort så mye med for da forsvant greinene som utgjør detaljer i bildet.

Bilde 6:

Lukkertid: 1/125 sek
Blenderåpning: f/5.6
ISO - 140

Komposisjon: Bildet er tatt med overvinkel/fugleperspektiv. Hovedpunktet her er nok elva som man blir dradd med innover mot trærne som ser ut som striper i bildet. Her ser man også en liten bit av refleksjon hvor noen av trærne speiler seg i elva. 

Redigering: Bildet er beskjært og redigert i Photoshop. Bildet er lysnet, og gjort om til sort/hvitt. Deretter forsterket litt på kontrastene. Beskjæringen var for å unngå støy, og få en mer rettere linje øverst på bilde. 

Bilde 7:

Lukkertid: 1/320 sek
Blenderåpning: f/9
ISO - 100

Komposisjon: Bildet er tatt litt på skrått i normalperspektiv. Her er det fokusert på det gylne snitt. Samtidig som bildet har mye av striper og linjer. 

Redigering: Bildet er veldig beskjært i Photoshop. Det var for å oppnå mest mulig oppmerksomhet til det gylne snitt, og unngå støy som tok oppmerksomheten. Bildet er redigert i Picasa 3 ved å gjøre bildet stort/hvitt, og der etter forsterke kontrastene litt. 

Bilde 8:

Lukkertid: 1/100 sek 
Blenderåpning: f/5
ISO - 200

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv under en bro. Her er det fokus på broa, hvor man blir dradd innover i bildet. Samtidig som det ser levende ut, og natur på sidene. Her spiller også striper og linjer godt inn. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop. Her er fargetemperaturen stilt opp, og kontrastene forsterket sammen med lyset. Slik at fargene ble veldig sterke. 

Bilde 9:

Lukkertid: 1/200 sek
Blenderåpning: f/7.1
ISO - 100

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv, og hovedpunktet er stripen med siv mellom skogen og elva. Det er også litt refleksjon i bildet der skogen speiles i vannet, det kan man lettest se på bildet til høyre med mest farge. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop, hvert bilde hver for seg. Jeg likte både sort/hvitt bildet, det litt mer duse fargene og det med veldig sterk farge, så jeg valgte derfor å sette dem sammen. Dette gjorde jeg i PhotoScape. Kontrastene er forsterket på sort/hvitt bildet og på det med sterke farger. Og derimot senket på det duse bildet midt i. 

Bilde 10:
 

Lukkertid: 1/500 sek 
Blenderåpning: f/6.3
ISO - 220

Komposisjon: Dette bildet er tatt i normalperspektiv, og fokusert på vannet rett foran sivet. Bildet har mange detaljer, og du føler du blir dratt litt inn i det, om man følger med på sivet. Samtidig som det virker levende. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop, hvor fargene er blitt mer duse. Kontrasten er forsterket litt. Fargene er også gjort litt mer lik sepia, selvom man fortsatt kan se at sivet er grønt. 

Bilde 11:

Lukkertid: 1/500
Blenderåpning: f/6.3
ISO - 280

Komposisjon: Bildet er tatt i normalperspektiv. Hoved fokuset er svanen, selv om bildet har detaljer i vannet og bakgrunnen. 

Redigering: Bildet er redigert i Photoshop. Her er fargetemperaturen hevet, og kontrastene forsterket, slik at svanen kommer i fokus. 

Egenvurdering: Min mening om denne oppgaven er at den har vært veldig lærerik, samtidig som den har vært veldig krevende! Jeg har fått lære hvor viktig det er å fokusere på det du vil ha frem i bildet, samt vite hva som er riktig å beskjære vekk slik at ikke detaljene i bildet blir borte. 

Jeg har også lært at bilder har stor forskjell både i sort/hvitt, litt farge og sterk farge. Men det viktigste av alt jeg har lært er at bilder som kan bli vellykket og detaljert faktisk kan tas rett i nærheten av deg. Selv om det ble noen bilder hvor jeg ikke var så fornøyd. Til og med noen bilder som ikke var så fine, ble fine når de ble redigert og beskjært på. 

Noe av det nyeste jeg har lært, som jeg fikk veldig bruk for nå var å virkelig tenke gjennom bildene før man tar de, og tenke i ettertid hva de betyr for deg. Det er noe jeg kan få bruk for senere også.

Alt i alt har oppgaven vært veldig morsom oppgave! 

- L

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar