mai 08, 2012

Oppgave: Pinhull kamera

Denne oppgaven gikk ut på å ta bilder med et pinhull-kamera. Dette var laget av en Pringles-boks. Først sprayet vi den sort innvendig og lokket. Deretter fikk vi utdelt en ''linse'' av læreren, som hun hadde kuttet ut av en cola-boksbrus. Denne festet vi ca midt på, hvor vi laget et lite hull, som var på størrelse med et nålhull. Deretter fester vi sort teip utenpå hullet, slik at det ikke kom lys inn. Så tok vi inn fotopapir som het Ilford Universal som bildet skulle komme på. Til slutt festet vi sort teip rundt lokket slik at vi skulle unngå sollys. Og da var det klart til å ta bilder.


Mitt første forsøk var å gå ut for ta bilde av et tre. Men funket veldig dårlig. Man skal kun holde teipen åpen i ca 2 sek, noe som er veldig kort tid. Resultatene mine ble ikke bra, kan være for at jeg hadde teipen for lenge oppe.

Fremkallingen som består av en base, forgikk i et mørkerom, hvor vi puttet først bildet i fremkallingsvæske, stoppbad og fixbad. I første bad kunne vi se bilde komme frem, hvis det var et motiv på det. I neste bad ble fremkallingen stoppet og syret det. Siste bad var for å stoppe all kjemiskreaksjon, og deretter skulle det vaskes i vanlig vann. Hvis bildet var vellykket skulle det reagere negativ på fremstillingsprosessen. Jeg fikk ikke mange vellykkede bilder, så jeg har lånt litt bilder av de andre og redigert.

Mine redigerte bilder:
















Hele denne oppgaven gikk ut på å lage en plakat til slutt. Jeg har lånt et av de andres bilder og redigert det til farge og fremhevet lysstyrken, samt kontrastene. Jeg valgte å kalle bildet ''Storbyen'' for bildet kan minne om en storby du kan se langt ifra. Jeg synes skrifttypen passet inn i bildet, og valgte derfor å ta det svart. I bunnen har jeg skrevet når utstillingen, og hvordan utstilling det er.

Min plakat:

Egen vurdering:
Jeg synes det var veldig spennende å kunne ta bilde med kun en Pringles-boks, teip, stålplate og mørket. Det var selvsagt litt vanskelig, i og med at vi måtte kun holde teipen oppe i 2 sekunder. Det var liksom ikke det vanlige kamera-klikket som vi alltid hører når vi tar bilder. Det var også veldig spennende å når vi la fotopapiret i de forskjellige fremkallingsvæskene og fotografiet kom frem. Det var en krevende oppgave, men veldig lærerik og spennende. 
- L


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar