februar 22, 2012

Oppgave: Bokomslag

Denne uken har vi jobbet med å lage bokomslag av et av bildene vi trykket forrige uke. Jeg valgte mitt blåe trykk. Bokomslagene skulle innehold et av bildene vår, fra tykkingen, egenkomponert overskrift og en bakside som skal se ut som en innholdsliste. Der valgte jeg å ta et dikt jeg fant på internett. Vi måtte også skrive forfatterens navn, altså mitt navn på mitt bokomslag. I tillegg skulle vi ha med strekkode for å få det helt gjennomført. 

Dette er mine bokomslag:



For å få til denne oppgaven har vi brukt mange forskjellige måter.Vi har både brukt trykk, fotografering, redigerings program som Photoshop og InDesign, og tilslutt skrift/språk. Trykkingen har jeg allerede forklart i forrige innlegg hvordan det fungerte derfor hopper jeg rett over til fotograferingen. Vi la bildene på en hvit bakgrunn og tok bilde. Deretter la vi bildene inn på dataen, hvor vi vurderte hvilket som var best og begynte å leke med dem ved å redigere og manipulere dem. 

Jeg kom fram til at mitt bilde i blått var finest. Det styrket jeg fargen på, og gjorde det klarer og skarpere. Når bildet var valgt, brukte vi InDesign til å sette sammen bokomslaget. Der laget vi en ramme, og laget hjelpestreker slik at det så ut som en bok. Det første jeg gjorde var å legge inn bildet, og få det til å passe. Når det passet fant jeg overskrift, og skrifttype. Skrifttype er vanskelig å finne, fordi den skal være tydelig og dra oppmerksomhet. 

Deretter var det å finne bakgrunn. Der fikk jeg aldri bestemt meg for om jeg ville ha blå som havet på bildet, eller hvit som bakgrunnen på bildet, derfor tok jeg begge to. Jeg limte inn diktet jeg hadde funnet, og synes det passet veldig fint bak. Og tilslutt limte jeg inn en strekkode.

Nå som bokomslaget var ferdig, var det bare å lagre bildet som en JPG-fil, og publisere på bloggen.

Prosessen har vært krevende, men lærerikt. Vi har måtte ta mye ansvar selv, men tanke på å først skjær ut et bilde og trykke. Deretter finne det trykket man var fornøyd med, og skape noe enda mer personlig ut av det. Samtidig som boka skulle være tiltrekkende av aktuelle lesere. 

Jeg har lært mye av dette, og er veldig fornøyd med resultatet. Men aller mest fornøyd med bokomslaget med blå bakside fordi den virket mest innholdsrik og trekker lettere oppmerksomheten når man ser den. Dette var en lang prosess, men gøy! Oppgaven kunne virke veldig krevende i begynnelsen, men da vi først var i gang var det faktisk bedre enn jeg hadde trodd. Så jeg har lært at alt må prøves, før man sier ting kan virke litt kjedelig. Dette fikk oss til å tenke selv og skape noe helt eget. Alt i alt, veldig fornøyd!


- L

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar